MyRadioOnline.ro

Primăria Ploieşti e într-o situaţie delicată, după ce aducerea în instituţie, prin transfer, a actualului arhitect-şef a fost contestată de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, iar instanţa s-a pronunţat deja,

pe fond, în defavoarea administraţiei locale. În eventualitatea în care va rămâne cu postul vacant, municipalitatea nu va mai putea să emită o serie de acte de urbanism.

Dincolo de problemele pentru administraţia locală şi tot ce înseamnă activitatea de urbanism, concepte unitare, planuri şi aşa mai departe, rămânerea fără arhitect-şef ar aduce o problemă majoră pentru persoanele fizice şi juridice aflate în aşteptarea unor autorizaţii de construire. Practic, eliberarea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire se află în atribuţiile arhitectului-șef, ceea ce înseamnă că, în scenariul în care acest post ar rămâne vacant, toată procedura ar urma să fie transferată către comisia de specialitate din subordinea Consiliului Judeţean, care deja deserveşte mai multe localităţi.

Cum s-a ajuns în situaţia asta

La nivel naţional există o amplă criză de arhitecţi-şefi, recunoscută de autorităţi şi care vine în contextul în care condiţiile de ocupare a posturilor au fost greu de întrunit, iar cei care s-ar încadra preferă de multe ori să lucreze în mediul privat, pe bani mai mulţi sau măcar stres mai puţin. În cazul concret al municipiului Ploieşti, ultimii ocupanţi ai acestui post au fost aduşi prin transfer de la alte instituţii publice. Cel mai recent transfer, făcut în urmă cu aproximativ un an, a fost de la Primăria Mizil, însă este contestat de ANFP, care argumentează că transferul trebuia făcut pe posturi similare şi că această obligaţie nu s-a respectat. Concret, funcţionara în cauză era arhitect-şef la Primăria Mizil, însă pe un post asimilat celui de şef serviciu, în timp ce în organigrama Primăriei Ploieşti arhitectul-şef este director executiv de direcţie.

Autorităţile locale susţin că nu văd nicio problemă, câtă vreme atribuţiile sunt, până la urmă, aceleaşi, însă instanţa a analizat contestaţia şi s-a pronunţat, pe fond, în favoarea ANFP. Decizia nu este definitivă.

Modificare legislativă

În eventualitatea în care şi sentinţa definitivă ar fi pe aceeaşi linie, iar Primăria Ploieşti ar rămâne fără arhitect-şef, autorităţile pot să scoată postul la concurs sau să încerce un nou transfer. Pe durata în care acesta e vacant, legislaţia prevede că "atribuțiile pot fi îndeplinite și de către structura de specialitate de la nivel județean, pe bază de convenție". O soluţie ar putea veni dintr-o modificare legislativă apărută la finalul lunii iunie. Prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 79 pe 2021, Guvernul a introdus condiţii mai lejere pentru ocuparea acestor posturi, permiţând inclusiv ca inginerii şi subinginerii în domeniul construcțiilor sau inginerii cu specialitatea inginerie economică în construcții să participe la concursuri, cu condiţia să absolve cursurile de formare profesională specifice, în termen de un an de la numire.

Ordonanţa aduce mai multe derogări, inclusiv privind vechimea necesară, însă acestea nu se aplică şi în cazul municipiilor reşedinţă de judeţ. Mai mult, autorităţile locale au şi posibilitatea să se asocieze, permiţând ca asociaţiile de dezvoltare intercomunitară să exercite în numele primăriilor membre atribuţiile de urbanism.

Modificarea apărută recent vine în contextul în care funcția de arhitect-șef este ocupată pe perioadă nedeterminată sau determinată în doar 27 de consilii județene din ţară, 54 de municipii din totalul de 103, 4 dintre cele 6 sectoare ale Bucureştiului, 76 de oraşe din totalul de 216 şi numai 19 comune din totalul de 2.862, potrivit expunerii de motive. Asta înseamnă, conform datelor din preambulul ordonanţei, că peste 3.000 de unităţi administrativ-teritoriale din România nu au nicio persoană pe acest post, iar în ţară există trei judeţe, Gorj, Buzău şi Ialomiţa, în care nicio unitate administrativ-teritorială nu are arhitect-şef.

Image
Image
Image

Articol preluat de pe:http://www.telegrama.ro

https://www.telegrama.ro/administratie/ploie%C5%9Ftiul-risc%C4%83-s%C4%83-r%C4%83m%C3%A2n%C4%83-f%C4%83r%C4%83-arhitect-%C5%9Fef-%C5%9Fi-f%C4%83r%C4%83-posibilitatea-emiterii-de-autoriza%C5%A3ii-de-construire.html

Most Read

  • Week

  • Month

  • All